Tema : Keluarga Tajuk: Keluarga Saya
Masa : 8.00 – 8.30 pagi Kelas : 1 Arif
Fokus Utama:
Standard Kandungan
1.2 Mendengar, mengecam, dan menyebut bunyi bahasa iaitu
abjab, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
Standard Pembelajaran
1.2.4 Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan
yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding,
digraf, konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Fokus sampingan:
Standard Kandungan
2.2. Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
Standard Pembelajaran
2.2.1Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
1) Mendengar, menyebut dan mengeja perkataan berkaitan
keluarga yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dnegan betul dan tepat.
2) Membaca perkataan berkaitan keluarga yang mengandungi dua atau tiga suka terbuka dan tertutup dalam ayat dengan sebutan yang betul.
Pengisian kurikulum: 1) Ilmu : Pendidikan Moral
2) Nilai : Kasih sayang
3) KBT : Kemahiran berfikir
Sistem Bahasa : Tatabahasa /Kata nama am
Media : Lembaran kerja, kad gambar, carta lirik lagu, kad perkataan
Aktiviti | Pengisian Kurikulum | Catatan |
Set induksi Guru mempamerkan lirik lagu ’Saya sayang semua’ 1) Murid mendengar dengan teliti. 2) Guru meminta murid menyebut perkataan yang berkaitan dengan kelurga. 3) Murid menyanyi semula. | Nilai: Kasih sayang, berani KBT : Kemahiran mendengar | Lirik lagu Perasaan: syukur. Sayang, gembira |
Langkah 1 1) Guru mempamerkan kad suku kata dan meminta murid mengeja dan menyebut suku kata tersebut. 2) Murid diminta memadankan suku kata tersebut menjadi perkataan bermakna dan memadankannya dengan kad perkataan yang disediakan. 3) Guru meminta murid menampal, menyebut dan mengeja perkataan berdasarkan gambar. | Nilai : kerjasama, bertanggungjawab, kasih sayang | Kad suku kata Kad perkataan |
Langkah 2 1) Guru mempamerkan gambar yang berkaitan dengan ahli keluarga seperti ibu, bapa, kakak, 2) Guru membimbing murid mengeja dan membaca. 3) Guru meminta murid membaca secara individu perkataan tersebut. | Teknik : Main peranan Nilai: berani, kerjasama Teknik soal jawab KBT: Konstruktivisme | Suku kata perkataan dan gambar |
Langkah 3 Guru meminta murid menandakan perkataan yang didengar pada lembaran kerja. 1) Guru meminta murid menyebut perkataan berkaitan keluarga berdasarkan gambar. | Nilai: berdikari | Lembaran kerja |
Penutup Murid mengeja perkataan berdasarkan gambar. | Nilai : berani | |
terima kasih blh dijadikan sbg bahan..terima kasih sekali lagi atas perkongsian ini
ReplyDelete